Przejdź do treści
Wspólny język 2020 standard

Plik pdf do pobrania

Wspólny Język – licytacja skrócona

Plik pdf do pobrania

Otwarcie 1 ♣ = 12–14 PC, układ zrównoważony /możliwe 5♣/; 15+ PC na treflach; 18+ PC, układ dowolny

Odpowiedzi:

  • 1 = 0–8 PC, układ dowolny; 7–11 PC, na młodszym(ch); 16+ PC, na równym (bez st. czwórki)
  • 1/1♠ = 7+ PC, 4+/♠
  • 1BA = 9–11 PC, bez st. czwórki
  • 2♣/2 = 12+ PC, 5+♣/
  • 2/♠ = do ustalenia z Partnerem /albo słabe albo inwitujące/
  • 2BA = 11–12 PC, bez st. czwórki
  • 3BA = 13–15 PC, bez st. czwórki

Otwarcie 1 = 11–17 PC na piątce karo lub 4441 lub 4 kara i 5 trefli

Odpowiedzi:

  • 1/1♠ = 7+ PC, 4+/♠
  • 1BA = 8–11 PC, bez st. czwórki
  • 2♣ = 12+ PC, 5+♣
  • 2 = 10+ PC, 4+kara
  • 2/♠ = do ustalenia z Partnerem /albo słabe albo inwitujące/
  • 2BA = 11–12 PC, bez st. czwórki
  • 3♣ = 8-10 PC, 5 kar
  • 3 = 4-7 PC, 4+kara
  • 3/♠ = splinter lub 7+/♠, 2 starsze figury, nic z boku /do ustalenia z Partnerem/
  • 3BA = 13–15 PC, bez st. czwórki

Otwarcie 1/1♠ = 11–17 PC na piątce

Odpowiedzi:

  • 1 BA = 7-10 (11) PC bez fitu
  • 2♣ = 12+ PC z fitem lub bez
  • 2 = 12+ PC z fitem lub bez
  • 2 /2♠ = 7-10 PC z fitem                                                  
  • 2BA = inwit, 10-11 PC z fitem
  • 3/3♠ = 0-5 PC, blok z 4-kartowym fitem

Otwarcie 1BA = skład zrównoważony 15–17 PC, dopuszczalna młodsza piątka

Odpowiedzi:

  • 2♣ = Stayman, pytanie o st. czwórkę
  • 2 / = transfery
  • 2♠ = transfer na trefle
  • 2 BA = 8-9 PC, inwit
  • 3♣= 6+, transfer na kara
  • 3 = krótkość , 5-4 w młodszych
  • 3♠ = krótkość ♠, 5-4 w młodszych
  • 3BA = 10-15 PC bez st. czwórki

Otwarcie 2♣ = Precision, 11–14 PC z 6 treflami lub 5 trefli i st. czwórka

Odpowiedzi:

  • 2 = pytanie o układ
  • 2/2♠ = 5/♠, nie forsuje
  • 2BA = transfer na 3♣ – słabe z fitem lub forsing do dogranej na 5–5
  • 3♣ = inwit do 3BA
  • 3//♠ = 6+ kart w kolorze, inwit do dogranej

Otwarcie 2(multi) = 6-10 PC na 6 lub 6♠

Odpowiedzi:

  • 2 = pasuj lub popraw
  • 2♠ = pasuj z pikami, z kierami – inwit
  • 2BA = pytanie o kolor i siłę, forsuje do dogranej
    • 3♣ = góra otwarcia, dalsze pytanie to 3, otwierający odpowiada odwrotnie (3 to piki, 3♠ to kiery)
    • 3 = dół otwarcia, kiery
    • 3 = dół otwarcia, piki
  • 3♦ = inwit z fitami w obu starszych
  • 3 = blok z fitami w obu starszych
  • 4♣ = pokaż swój kolor teksasem
  • 4 = zalicytuj swój kolor

Otwarcie 2 =  6-10 PC, 5+ i 5+ w innym kolorze

Odpowiedzi:

  • 2♠ = pasuj z pikami lub zalicytuj swój młodszy kolor
  • 2BA = pytanie o drugi kolor
    • 3♣/ = trefle/kara
    • 3 = piki

Otwarcie 2♠  =  6-10 PC, 5+ ♠ i 5+ w kolorze młodszym

Otwarcie 2NT = 6-10 PC, 5+5+ w kolorach młodszych

Odpowiedzi:

  • 3 = silne pytanie o krótkość
    • 3BA = krótkość kier

Otwarcia 3♣///♠ = bloki

Blackwood (102) na 5 wartości z damą atu

Licytacja po interwencji

  • Po kontrze przeciwnika:
    • przeskok kolorem = kolor + fit
    • nowy kolor na wysokości 1 forsuje
    • nowy kolor na wysokości 2 nie forsuje
    • rekontra = 10+ z fitem lub bez
  • Po wejściu przeciwnika kolorem:
    • nowy kolor na wysokości 2 nie forsuje
    • nowy kolor na wysokości 3 forsuje
    • kolor przeciwnika = inwit z fitem
    • 2 Ba = forsing z fitem
  • Po kontrze na 1BA – licytujemy jak bez kontry

Licytacja w obronie

  • Wejście 1BA = 15–18 PC; na re-open: 11–15 PC
  • Po 1♣ / – 2 = 5,5 w starszych /do ustalenia z Partnerem/
  • Po silnym BA: kontra = st. czwórka i 5+ w młodszym, 2♣ = na starsze, 2 = na jednym starszym (multi 6+), 2 /♠ = 5 starsza i 4 w młodszym

Konwencyjne otwarcia

2♣ Precision = 11 – 14 PC, 5♣ i starsza czwórka lub 6♣

Odpowiedzi:

  • 2 – pytanie o skład, foruje do 3♣*
  • 2/♠ – nieforsujące, kolor 5+
  • 2 BA – słabe z fitem treflowym lub forsujące do dogranej, dwukolorówka co najmniej 5-5 bez trefli*
  • 3♣ – inwit, 9-11 PC bez starszej czwórki
  • 3//♠ – inwit z dobrym kolorem 6+

*Po 2 otwierający licytuje:

  • 2/♠ – czwórka w licytowanym kolorze
  • 2 BA – 6♣, ręka dobra do zajęcia BA
  • 3♣ – 6♣. ręka nie do BA ( dalej 3 – pytanie o krótkość)
  • 3 – 6♣ i 4
  • 3/♠ – 6♣ i czwórka w licytowanym kolorze, góra otwarcia
  • 3BA – góra otwarcia, pełny kolor treflowy

*Po 2 BA otwierający licytuje z automatu 3♣. Odpowiadający pasuje lub sprzedaje silną rękę: 3 – kara z kierami, 3 – kiery z pikami, 3♠ – piki z karami

2♦ Wilkosz = 6-10 PC, 5+ i 5+ z przynajmniej jedną piątką starszą

Dalsza licytacja:

  • 2 : negatywny wybór koloru
    • pas : kolor kierowy, brak nadwyżek układowych
    • 2♠ : longer pikowy przy braku longera kierowego
    • 2BA(!) : szóstka pikowa przy piątce kierowej
    • 3♣/ : licytowana szóstka przy piątce kierowej
    • 3 : szóstka kierowa
  • 2♠ : negatywny wybór koloru, 3+♠
    • pas : kolor pikowy, brak nadwyżek układowych
    • 2BA : kolor kierowy i młodszy
    • 3♣// : boczny kolor przy pikach, nadwyżka układowa
  • 2BA : forsujące pytanie
    • 3♣ : trefle i starszy, dalej 3 – pytanie o drugi longer
    • 3 : kara i kiery
    • 3 : kiery i piki
    • 3♠ : kara i piki
  • 3♣ : 6+♣, nie forsuje
  • 3 : inwit, fit w obu starszych
  • 3♥ : blok, fit w obu starszych
  • 3♠ : trójkolorówka z krótkością 
  • 3BA : do gry
  • 4♣ : zalicytuj (lepszy) starszy transferem
  • 4 : zalicytuj starszy
  • 4/♠ : z własnego, do gry

2♦ Multi = 6-10 PC, 6+ lub 6+♠

Odpowiedzi:

  • pas = 6+, brak fitów w starszych
  • 2   =  pasuj lub popraw
  • 2   =  pasuj z pikami, popraw z kierami /inwit do kierów/
  • 2   =  GF, pytanie
    • 3 – góra na dowolnym kolorze, dalej 3 jest pytaniem o kolor /odpowiadamy odwrotnie: 3 – piki, 3♠ -kiery/
    • 3 – dół na kolorze kierowym
    • 3 – dół na kolorze pikowym
  • 3   =  GF na własnym, dowolnym kolorze 6+
  • 3   =  inwit z fitami w obu starszych kolorach
  • 3   =  blok z fitami w obu starszych kolorach
  • 3   =  inwit, 6+
  • 3   =  do gry
  • 4   =  licytuj swój kolor transferem
  • 4   =  licytuj swój kolor naturalnie
  • 4/  =  sign off na własnym kolorze

Licytacja dwustronna po otwarciu 2

Jeśli obrońca wejdzie kolorem na wysokości dwóch, to kontra do długości (otwierający pasuje z longerem w kolorze przeciwnika). Na wysokości trzech kontra jest karna.
Jeśli obrońca wejdzie kontrą, to:
pas – możliwość gry w kara
rekontra – wywołanie longera partnera
2/♠ – własny kolor
2BA i wyższe – jak w jednostronnej

2 ♦ Flanery= 11-15 PC, 5+ i 4 ♠

Odpowiedzi:

  • pas = 6+, wybór kontraktu
  • 2/♠ = do pasa
  • 2 BA = relay, co najmniej inwit do końcówki
    • 3♣ = 3♣
    • 3 = 3
    • 3 = 5-4-2-2 /dół otwarcia/
    • 3♠ = 6 i 4♠ /dół otwarcia/
    • 3BA = 5-4-2-2 /góra otwarcia/
    • 4♣/ = singiel, 6 i 4♠ / góra otwarcia/
  • 3♣/ = 6+♣/, forsuje na jedno okrążenie
  • 3/♠ = blokujące
  • 3 BA, 4/♠ = wybór kontraktu
2 BA na młodszych = 7-10 PC, 5+ karo i 5+ trefli

Odpowiedzi:

  • 3♣/ = słabe, do gry
  • 3   =  GF, pytanie o skład
    • 3♠ – singiel ♠
    • 3BA – singiel
    • 4♣/ – wskazany sześciokart, układ 6-5-1-1
    • 4BA= 6-6
  • 3   =  własny kolor, do pasa
  • 3   =  do gry
  • 4♣/ = słabe, do gry

Konwencje po otwarciu 1 BA

Konwencja Smoleń

Licytujemy po otwarciu partnera 1 BA, jeśli mamy 5(6)-4 w kolorach starszych i co najmniej punkty na końcówkę.

  • 1BA – 2♣
  • 2 = brak st.4
    • 3 = 5(6) pików i 4 kiery
  • 3♠ = trzy piki
    • 3BA = bez singla
    • 4♣ = singiel
    • 4 = singiel
  • 3BA = bez trzech pików
    • 4♣ = 6-4, singiel ♣; inwit do GP
    • 4 = 6-4, singiel ; inwit do GP
  • 1 BA – 2♣
  • 2 = brak st. 4
    • 3♠ = 5(6) kierów i 4 piki
  • 3BA = bez 3 kierów
    • 4♣ = 6-4, singiel ♣; inwit do GP
    • 4 = 6-4, singiel ; inwit do GP

Konwencja 5431

Licytujemy po otwarciu partnera 1 BA z ręką co najmniej forsującą do dogranej.

> 3 = 5-4 w młodszych, singiel kier
> 3 = 5-4 w młodszych, singiel pik

Konwencje po otwarciach kolorowych

Magister

1♣/1 – 1
1♠/1 BA –  2♣ = sztuczne
2 = 12-13 PC bez fitu
2 = 12-13 PC z fitem
2♠ = 13-14 PC z fitem
2BA = 13-14 PC bez fitu

1♣/1 – 1♠
1 Ba –  2♣ = sztuczne
2 = 12-13 PC bez fitu
2 = 13-14 PC z fitem
2♠ = 12-13 PC z fitem
2BA = 13-14 PC bez fitu

Bergen

Licytacja z fitem po otwarciu partnera 1lub 1♠

  • 2 w kolor otwarcia = 7-10 PC z fitem trzykartowym
  • 3 w kolor otwarcia = 3-6 PC z fitem czterokartowym
  • 2 BA = 10-11 PC z fitem trzykartowym
  • 3 = 6-9 PC z fitem czterokartowym (mixed raise)
  • 3 = 10-11 PC z fitem czterokartowym
  • 3 w drugi kolor starszy = układowa ręka z fitem czterokartowym i krótkością w kolorze bocznym (3BA – pytanie o krótkość)
Splinter

Krótkość w kolorze bocznym, minimum czterokartowy fit w kolorze partnera oraz siła 12 – 15 PC, np.

z kartą: ♠ AD76 D987 KW97 ♣ 4 po otwarciu partnera 1 kier, licytujemy 4 trefl.

Inwit atutowy

Przykład licytacji jednostronnej: 1♣ – 1-2♠ – 3♠ – 5♠

5♠ jest inwitem atutowym, co oznacza posiadanie wszystkich zatrzymań I klasy w kolorach bocznych oraz obawa o kolor atutowy. Bez żadnej figury w pikach – pas, z 1 figurą – 6♠, z 2 figurami – 7♠.

Konwencje obrońców

Obrona po 1 BA
  • kontra – 5+ w kolorze młodszym, 4 w starszym (dalsza licytacja na zasadzie pasuj/popraw)
  • 2♣ – co najmniej 5-4 na starych (2 pyta o lepszy)
  • 2 – multi, 6+ w jednym starym
  • 2/♠ – 5+ we wskazanym starym i 4+  (2BA pyta o młody)
  • 2BA – 5-5 na młodych

Na wygasającej po 1BA:

  • kontra – co najmniej 9 pkt
  • 2♣ – co najmniej 5-4 na starych (2 pyta o lepszy)
  • 2/2/♠ – naturalne, 6+
  • 2BA – 5-5 na młodych
Obrona po 2 karo (multi)
  • kontra – wywoławcza do pików z (12)13+ punktami i 3-4 kierami lub objaśniająca
  • 2/♠ – (12)13+ pkt, 5+ kart w licytowanym kolorze
  • 2BA = 15-18 punktów, zrównoważona ręka, z trzymaniami w starych kolorach, dalej licytuje się tak jak po otwarciu 1 BA(stayman, transfery), a jeśli będzie kontra na 2BA, to rekontra = SOS (zwykle 2 czwórki) a odejście w kolor = naturalne
  • 3/3 naturalne, 5+ kart w licytowanym kolorze (po 3 można licytować dalej jak po precision)
  • 2/♠ – konstruktywne, 6-7 kart w licytowanym kolorze, 13-15 punktów
  • 3BA – do gry z trzymaniami w starych kolorach
  • 4♣ – 13+ pkt, 5 trefli i 5 w starszym
  • 4 – 13+ pkt, 5 kar i 5 w starszym

    Dalsza licytacja
    2 – kontra – pas (mam kara) –
  • 2 – naturalne, może być zalicytowane z 3 kierami jak nie ma innej wygodnej odzywki
  • 2♠ – naturalne, 5+ kart w licytowanym kolorze
  • 2BA – naturalne, inwitujące
  • 3 – naturalne, w skrajnym przypadku z 4 kart może być, do 10 punktów
  • 3 sztuczny forsing do końcówki, pytanie o trzymanie w karach
  • 3 – inwit do końcówki z 4+ kierami
  • 3♠ – inwit z 5+ pikami, bardziej punktowy niż układowy
  • 3BA – do gry z trzymaniem karo i trzymaniem pik

Dalsza licytacja
2 – kontra – rekontra (pokaż kolor) –

  • pas – nic nie znaczy, nic nie obiecuje
  • 2 – 4+ kiery, ok. 7-9 punktów
  • 2♠ – 5+ piki, ok. 7-9 punktów
  • 2BA – naturalne, inwitujące
  • 3 – 5+ trefle, ok. 7-9 punktów
  • 3 5+ kara, ok. 7-9 punktów
  • 3 – 4+ kiery, inwit
  • 3♠ – 5+ piki, inwit
  • 3BA – do gry

Dwukolorówki Michaels’a

Po otwarciu przeciwnika 1//♠ to kolor przeciwnika i skok na 2BA pokazują układ dwukolorowy 5-5+. Punkty: od 7PC w górę, tak więc wejście może być słabe i silne.

Opp: 1, My: 2= piki i młodszy; 2BA= trefle i kara

Opp: 1, My: 2 = kiery i młodszy; 2BA= trefle i kara

trochę inaczej jest po otwarciu przeciwnika 1, Są dwie opcje i to należy ustalić z Partnerem.

Opp: 1, My: 2= kiery i piki; 2BA= trefle i starszy lub Opp: 1, My: 2= starsze lub trefle i piki; 2BA= trefle i kiery

Konwencje licytacji dwustronnej

Lebensohl

Stosujemy po otwarciu partnera 1BA i interwencji przeciwnika. 2BA to odzywka sztuczna, wieloznaczna. Przy jej pomocy można sprzedać słabą rękę na kolorze niższym od koloru wejścia, ręce inwitujące i z siłą na końcówkę. Po sztucznym 2BA, otwierający licytuje automatyczne 3♣.

pas – sign off na treflach
3 – sign off na karach
3 – cztery piki, bez zatrzymania w kierach, forsuje do dogranej
3♠ – cztery piki, krótkość kier
3BA – cztery piki, zatrzymanie w kierach

pas – sign off na treflach
3 – sign off na karach
3 – sign off na kierach
3♠ – cztery kiery, bez zatrzymania w pikach, forsuje do dogranej
3BA – cztery kiery, z zatrzymaniem w pikach

Lebensohl po otwarciu blokującym – licytujemy podobnie. Wyjątkowo, jeśli dający kontrę ma silną rękę, nie licytuje automatycznie 3♣; może zgłosić swój kolor, kolor przeciwnika lub 3 BA.

pas – sign off na treflach
3 – sign off na karach
3 – sign off na kierach
3♠ – 4 kiery, bez zatrzymania pik, forsuje
3BA – 4 kiery z zatrzymaniem pik

Pas forsujący