Wspólny język 2020 standard
Wspólny Język – licytacja skrócona
Otwarcie 1 ♣ = 12–14 PC, układ zrównoważony /możliwe 5♣/; 15+ PC na treflach; 18+ PC, układ dowolny
Odpowiedzi:
- 1♦ = 0–8 PC, układ dowolny; 7–11 PC, na młodszym(ch); 16+ PC, na równym (bez st. czwórki)
- 1♥/1♠ = 7+ PC, 4+♥/♠
- 1BA = 9–11 PC, bez st. czwórki
- 2♣/2♦ = 12+ PC, 5+♣/♦
- 2♥/♠ = do ustalenia z Partnerem /albo słabe albo inwitujące/
- 2BA = 11–12 PC, bez st. czwórki
- 3BA = 13–15 PC, bez st. czwórki
Otwarcie 1♦ = 11–17 PC na piątce karo lub 4441 lub 4 kara i 5 trefli
Odpowiedzi:
- 1♥/1♠ = 7+ PC, 4+♥/♠
- 1BA = 8–11 PC, bez st. czwórki
- 2♣ = 12+ PC, 5+♣
- 2♦ = 10+ PC, 4+kara
- 2♥/♠ = do ustalenia z Partnerem /albo słabe albo inwitujące/
- 2BA = 11–12 PC, bez st. czwórki
- 3♣ = 8-10 PC, 5 kar
- 3♦ = 4-7 PC, 4+kara
- 3♥/♠ = splinter lub 7+♥/♠, 2 starsze figury, nic z boku /do ustalenia z Partnerem/
- 3BA = 13–15 PC, bez st. czwórki
Otwarcie 1♥/1♠ = 11–17 PC na piątce
Odpowiedzi:
- 1 BA = 7-10 (11) PC bez fitu
- 2♣ = 12+ PC z fitem lub bez
- 2♦ = 12+ PC z fitem lub bez
- 2♥ /2♠ = 7-10 PC z fitem
- 2BA = inwit, 10-11 PC z fitem
- 3♥/3♠ = 0-5 PC, blok z 4-kartowym fitem
Otwarcie 1BA = skład zrównoważony 15–17 PC, dopuszczalna młodsza piątka
Odpowiedzi:
- 2♣ = Stayman, pytanie o st. czwórkę
- 2♦ /♥ = transfery
- 2♠ = transfer na trefle
- 2 BA = 8-9 PC, inwit
- 3♣= 6+♦, transfer na kara
- 3♥ = krótkość ♥, 5-4 w młodszych
- 3♠ = krótkość ♠, 5-4 w młodszych
- 3BA = 10-15 PC bez st. czwórki
Otwarcie 2♣ = Precision, 11–14 PC z 6 treflami lub 5 trefli i st. czwórka
Odpowiedzi:
- 2♦ = pytanie o układ
- 2♥/2♠ = 5♥/♠, nie forsuje
- 2BA = transfer na 3♣ – słabe z fitem lub forsing do dogranej na 5–5
- 3♣ = inwit do 3BA
- 3♦/♥/♠ = 6+ kart w kolorze, inwit do dogranej
Otwarcie 2♦(multi) = 6-10 PC na 6♥ lub 6♠
Odpowiedzi:
- 2♥ = pasuj lub popraw
- 2♠ = pasuj z pikami, z kierami – inwit
- 2BA = pytanie o kolor i siłę, forsuje do dogranej
- 3♣ = góra otwarcia, dalsze pytanie to 3♦, otwierający odpowiada odwrotnie (3♥ to piki, 3♠ to kiery)
- 3♦ = dół otwarcia, kiery
- 3♥ = dół otwarcia, piki
- 3♦ = inwit z fitami w obu starszych
- 3♥ = blok z fitami w obu starszych
- 4♣ = pokaż swój kolor teksasem
- 4♦ = zalicytuj swój kolor
Otwarcie 2♥ = 6-10 PC, 5+ ♥ i 5+ w innym kolorze
Odpowiedzi:
- 2♠ = pasuj z pikami lub zalicytuj swój młodszy kolor
- 2BA = pytanie o drugi kolor
- 3♣/♦ = trefle/kara
- 3♥ = piki
Otwarcie 2♠ = 6-10 PC, 5+ ♠ i 5+ w kolorze młodszym
Otwarcie 2NT = 6-10 PC, 5+5+ w kolorach młodszych
Odpowiedzi:
- 3♥ = silne pytanie o krótkość
- 3BA = krótkość kier
Otwarcia 3♣/♦/♥/♠ = bloki
Blackwood (102) na 5 wartości z damą atu
Licytacja po interwencji
- Po kontrze przeciwnika:
- przeskok kolorem = kolor + fit
- nowy kolor na wysokości 1 forsuje
- nowy kolor na wysokości 2 nie forsuje
- rekontra = 10+ z fitem lub bez
- Po wejściu przeciwnika kolorem:
- nowy kolor na wysokości 2 nie forsuje
- nowy kolor na wysokości 3 forsuje
- kolor przeciwnika = inwit z fitem
- 2 Ba = forsing z fitem
- Po kontrze na 1BA – licytujemy jak bez kontry
Licytacja w obronie
- Wejście 1BA = 15–18 PC; na re-open: 11–15 PC
- Po 1♣ /♦ – 2♦ = 5,5 w starszych /do ustalenia z Partnerem/
- Po silnym BA: kontra = st. czwórka i 5+ w młodszym, 2♣ = na starsze, 2♦ = na jednym starszym (multi 6+), 2♥ /♠ = 5 starsza i 4 w młodszym
Konwencyjne otwarcia
2♣ Precision = 11 – 14 PC, 5♣ i starsza czwórka lub 6♣
Odpowiedzi:
- 2♦ – pytanie o skład, foruje do 3♣*
- 2♥/♠ – nieforsujące, kolor 5+
- 2 BA – słabe z fitem treflowym lub forsujące do dogranej, dwukolorówka co najmniej 5-5 bez trefli*
- 3♣ – inwit, 9-11 PC bez starszej czwórki
- 3♦/♥/♠ – inwit z dobrym kolorem 6+
*Po 2♦ otwierający licytuje:
- 2♥/♠ – czwórka w licytowanym kolorze
- 2 BA – 6♣, ręka dobra do zajęcia BA
- 3♣ – 6♣. ręka nie do BA ( dalej 3♦ – pytanie o krótkość)
- 3♦ – 6♣ i 4♦
- 3♥/♠ – 6♣ i czwórka w licytowanym kolorze, góra otwarcia
- 3BA – góra otwarcia, pełny kolor treflowy
*Po 2 BA otwierający licytuje z automatu 3♣. Odpowiadający pasuje lub sprzedaje silną rękę: 3♦ – kara z kierami, 3♥ – kiery z pikami, 3♠ – piki z karami
2♦ Wilkosz = 6-10 PC, 5+ i 5+ z przynajmniej jedną piątką starszą
Dalsza licytacja:
- 2♥ : negatywny wybór koloru
- pas : kolor kierowy, brak nadwyżek układowych
- 2♠ : longer pikowy przy braku longera kierowego
- 2BA(!) : szóstka pikowa przy piątce kierowej
- 3♣/♦ : licytowana szóstka przy piątce kierowej
- 3♥ : szóstka kierowa
- 2♠ : negatywny wybór koloru, 3+♠
- pas : kolor pikowy, brak nadwyżek układowych
- 2BA : kolor kierowy i młodszy
- 3♣/♦/♥ : boczny kolor przy pikach, nadwyżka układowa
- 2BA : forsujące pytanie
- 3♣ : trefle i starszy, dalej 3♦ – pytanie o drugi longer
- 3♦ : kara i kiery
- 3♥ : kiery i piki
- 3♠ : kara i piki
- 3♣ : 6+♣, nie forsuje
- 3♦ : inwit, fit w obu starszych
- 3♥ : blok, fit w obu starszych
- 3♠ : trójkolorówka z krótkością ♥
- 3BA : do gry
- 4♣ : zalicytuj (lepszy) starszy transferem
- 4♦ : zalicytuj starszy
- 4♥/♠ : z własnego, do gry
2♦ Multi = 6-10 PC, 6+♥ lub 6+♠
Odpowiedzi:
- pas = 6+, brak fitów w starszych
- 2 = pasuj lub popraw
- 2 = pasuj z pikami, popraw z kierami /inwit do kierów/
- 2 = GF, pytanie
- 3 – góra na dowolnym kolorze, dalej 3♦ jest pytaniem o kolor /odpowiadamy odwrotnie: 3♥ – piki, 3♠ -kiery/
- 3 – dół na kolorze kierowym
- 3 – dół na kolorze pikowym
- 3 = GF na własnym, dowolnym kolorze 6+
- 3 = inwit z fitami w obu starszych kolorach
- 3 = blok z fitami w obu starszych kolorach
- 3 = inwit, 6+
- 3 = do gry
- 4 = licytuj swój kolor transferem
- 4 = licytuj swój kolor naturalnie
- 4/ = sign off na własnym kolorze
Licytacja dwustronna po otwarciu 2♦
Jeśli obrońca wejdzie kolorem na wysokości dwóch, to kontra do długości (otwierający pasuje z longerem w kolorze przeciwnika). Na wysokości trzech kontra jest karna.
Jeśli obrońca wejdzie kontrą, to:
pas – możliwość gry w kara
rekontra – wywołanie longera partnera
2♥/♠ – własny kolor
2BA i wyższe – jak w jednostronnej
2 ♦ Flanery= 11-15 PC, 5+ ♥ i 4 ♠
Odpowiedzi:
- pas = 6+♦, wybór kontraktu
- 2♥/♠ = do pasa
- 2 BA = relay, co najmniej inwit do końcówki
- 3♣ = 3♣
- 3♦ = 3♦
- 3♥ = 5-4-2-2 /dół otwarcia/
- 3♠ = 6♥ i 4♠ /dół otwarcia/
- 3BA = 5-4-2-2 /góra otwarcia/
- 4♣/♦ = singiel, 6♥ i 4♠ / góra otwarcia/
- 3♣/♦ = 6+♣/♦, forsuje na jedno okrążenie
- 3♥/♠ = blokujące
- 3 BA, 4♥/♠ = wybór kontraktu
2 BA na młodszych = 7-10 PC, 5+ karo i 5+ trefli
Odpowiedzi:
- 3♣/♦ = słabe, do gry
- 3 = GF, pytanie o skład
- 3♠ – singiel ♠
- 3BA – singiel ♥
- 4♣/♦ – wskazany sześciokart, układ 6-5-1-1
- 4BA= 6-6
- 3 = własny kolor, do pasa
- 3 = do gry
- 4♣/♦ = słabe, do gry
Konwencje po otwarciu 1 BA
Konwencja Smoleń
Licytujemy po otwarciu partnera 1 BA, jeśli mamy 5(6)-4 w kolorach starszych i co najmniej punkty na końcówkę.
- 1BA – 2♣
- 2♦ = brak st.4
- 3♥ = 5(6) pików i 4 kiery
- 3♠ = trzy piki
- 3BA = bez singla
- 4♣ = singiel
- 4♦ = singiel
- 3BA = bez trzech pików
- 4♣ = 6-4, singiel ♣; inwit do GP
- 4♦ = 6-4, singiel ♦; inwit do GP
- 1 BA – 2♣
- 2♦ = brak st. 4
- 3♠ = 5(6) kierów i 4 piki
- 3BA = bez 3 kierów
- 4♣ = 6-4, singiel ♣; inwit do GP
- 4♦ = 6-4, singiel ♦; inwit do GP
Konwencja 5431
Licytujemy po otwarciu partnera 1 BA z ręką co najmniej forsującą do dogranej.
> 3♥ = 5-4 w młodszych, singiel kier
> 3♠ = 5-4 w młodszych, singiel pik
Konwencje po otwarciach kolorowych
Magister
1♣/1♦ – 1♥
1♠/1 BA – 2♣ = sztuczne
2♦ = 12-13 PC bez fitu
2♥ = 12-13 PC z fitem
2♠ = 13-14 PC z fitem
2BA = 13-14 PC bez fitu
1♣/1♦ – 1♠
1 Ba – 2♣ = sztuczne
2♦ = 12-13 PC bez fitu
2♥ = 13-14 PC z fitem
2♠ = 12-13 PC z fitem
2BA = 13-14 PC bez fitu
Bergen
Licytacja z fitem po otwarciu partnera 1♥ lub 1♠
- 2 w kolor otwarcia = 7-10 PC z fitem trzykartowym
- 3 w kolor otwarcia = 3-6 PC z fitem czterokartowym
- 2 BA = 10-11 PC z fitem trzykartowym
- 3 = 6-9 PC z fitem czterokartowym (mixed raise)
- 3 = 10-11 PC z fitem czterokartowym
- 3 w drugi kolor starszy = układowa ręka z fitem czterokartowym i krótkością w kolorze bocznym (3BA – pytanie o krótkość)
Splinter
Krótkość w kolorze bocznym, minimum czterokartowy fit w kolorze partnera oraz siła 12 – 15 PC, np.
z kartą: ♠ AD76 ♥ D987 ♦ KW97 ♣ 4 po otwarciu partnera 1 kier, licytujemy 4 trefl.
Inwit atutowy
Przykład licytacji jednostronnej: 1♣ – 1♥ -2♠ – 3♠ – 5♠
5♠ jest inwitem atutowym, co oznacza posiadanie wszystkich zatrzymań I klasy w kolorach bocznych oraz obawa o kolor atutowy. Bez żadnej figury w pikach – pas, z 1 figurą – 6♠, z 2 figurami – 7♠.
Konwencje obrońców
Obrona po 1 BA
- kontra – 5+ w kolorze młodszym, 4 w starszym (dalsza licytacja na zasadzie pasuj/popraw)
- 2♣ – co najmniej 5-4 na starych (2♦ pyta o lepszy)
- 2♦ – multi, 6+ w jednym starym
- 2♥/♠ – 5+ we wskazanym starym i 4+ (2BA pyta o młody)
- 2BA – 5-5 na młodych
Na wygasającej po 1BA:
- kontra – co najmniej 9 pkt
- 2♣ – co najmniej 5-4 na starych (2♦ pyta o lepszy)
- 2♦/2♥/♠ – naturalne, 6+
- 2BA – 5-5 na młodych
Obrona po 2 karo (multi)
- kontra – wywoławcza do pików z (12)13+ punktami i 3-4 kierami lub objaśniająca
- 2♥/♠ – (12)13+ pkt, 5+ kart w licytowanym kolorze
- 2BA = 15-18 punktów, zrównoważona ręka, z trzymaniami w starych kolorach, dalej licytuje się tak jak po otwarciu 1 BA(stayman, transfery), a jeśli będzie kontra na 2BA, to rekontra = SOS (zwykle 2 czwórki) a odejście w kolor = naturalne
- 3♣/3♦ – naturalne, 5+ kart w licytowanym kolorze (po 3♣ można licytować dalej jak po precision)
- 2♥/♠ – konstruktywne, 6-7 kart w licytowanym kolorze, 13-15 punktów
- 3BA – do gry z trzymaniami w starych kolorach
- 4♣ – 13+ pkt, 5 trefli i 5 w starszym
- 4♦ – 13+ pkt, 5 kar i 5 w starszym
Dalsza licytacja
2♦ – kontra – pas (mam kara) – - 2♥ – naturalne, może być zalicytowane z 3 kierami jak nie ma innej wygodnej odzywki
- 2♠ – naturalne, 5+ kart w licytowanym kolorze
- 2BA – naturalne, inwitujące
- 3♣ – naturalne, w skrajnym przypadku z 4 kart może być, do 10 punktów
- 3♦ – sztuczny forsing do końcówki, pytanie o trzymanie w karach
- 3♥ – inwit do końcówki z 4+ kierami
- 3♠ – inwit z 5+ pikami, bardziej punktowy niż układowy
- 3BA – do gry z trzymaniem karo i trzymaniem pik
Dalsza licytacja
2♦ – kontra – rekontra (pokaż kolor) –
- pas – nic nie znaczy, nic nie obiecuje
- 2♥ – 4+ kiery, ok. 7-9 punktów
- 2♠ – 5+ piki, ok. 7-9 punktów
- 2BA – naturalne, inwitujące
- 3♣ – 5+ trefle, ok. 7-9 punktów
- 3♦ – 5+ kara, ok. 7-9 punktów
- 3♥ – 4+ kiery, inwit
- 3♠ – 5+ piki, inwit
- 3BA – do gry
Dwukolorówki Michaels’a
Po otwarciu przeciwnika 1♦/♥/♠ to kolor przeciwnika i skok na 2BA pokazują układ dwukolorowy 5-5+. Punkty: od 7PC w górę, tak więc wejście może być słabe i silne.
Opp: 1♥, My: 2♥ = piki i młodszy; 2BA= trefle i kara
Opp: 1♠, My: 2♠ = kiery i młodszy; 2BA= trefle i kara
trochę inaczej jest po otwarciu przeciwnika 1♦, Są dwie opcje i to należy ustalić z Partnerem.
Opp: 1♦, My: 2♦ = kiery i piki; 2BA= trefle i starszy lub Opp: 1♦, My: 2♦ = starsze lub trefle i piki; 2BA= trefle i kiery
Konwencje licytacji dwustronnej
Lebensohl
Stosujemy po otwarciu partnera 1BA i interwencji przeciwnika. 2BA to odzywka sztuczna, wieloznaczna. Przy jej pomocy można sprzedać słabą rękę na kolorze niższym od koloru wejścia, ręce inwitujące i z siłą na końcówkę. Po sztucznym 2BA, otwierający licytuje automatyczne 3♣.
pas – sign off na treflach
3♦ – sign off na karach
3♥ – cztery piki, bez zatrzymania w kierach, forsuje do dogranej
3♠ – cztery piki, krótkość kier
3BA – cztery piki, zatrzymanie w kierach
pas – sign off na treflach
3♦ – sign off na karach
3♥ – sign off na kierach
3♠ – cztery kiery, bez zatrzymania w pikach, forsuje do dogranej
3BA – cztery kiery, z zatrzymaniem w pikach
Lebensohl po otwarciu blokującym – licytujemy podobnie. Wyjątkowo, jeśli dający kontrę ma silną rękę, nie licytuje automatycznie 3♣; może zgłosić swój kolor, kolor przeciwnika lub 3 BA.
pas – sign off na treflach
3♦ – sign off na karach
3♥ – sign off na kierach
3♠ – 4 kiery, bez zatrzymania pik, forsuje
3BA – 4 kiery z zatrzymaniem pik