♥ ROZDANIE 18

Kontrakt 3 pik
Wist D karo. Jak rozegrasz?
Pobić Asem! Zgrać Asa i Damę kier, wrócić karem do ręki.
Na Króla kier zrzucić małe karo, karo przebić 10 pik.
Oddajemy tylko 2 piki i 2 trefle.
♥ ROZDANIE 17

Jako W masz kartę:
♠ KW7 ♥ DW1098 ♦ AKW ♣53
W co wistujesz?
Odp. ♦A Rozgrywający na pewno ma długie trefle i zatrzymanie kier. Mamy szansę obłożyć kontrakt przez piki lub kara.
Wistujemy Asem karo i patrzymy na zrzutkę Partnera.
♥ ROZDANIE 16

Jako W masz kartę i wistujesz: ♠ 653, ♥ KD7, ♦ D7652, ♣ D8.
Odp.: ♥K
Na BA wist w najdłuższy. Jednak ta licytacja nie zachęca do wistu w najdłuższy kolor. Tu musimy zawistować agresywnie. Tu wystarczy As i walet lub jeden honor u Partnera i boczne dojście.
/wg książki „Pierwszy wist” M. Lawrence/
♥ ROZDANIE 15

- Bijemy Asem
- 5 pik do Asa pik
- 3 pik do Waleta pik
- Dama trefl – 2 trefl
- 3 trefl – A trefl
- 6 trefl – 9 pik
- 10 pik – Dama pik
- K trefl – Walet kier
- 7 trefl – 2 karo
- 3 karo –
Jeśli As jest u E to mamy 11 lew, jeśli nie to 10 -czyli kontrakt wygrany.
♥ ROZDANIE 14

♥ A75, ♦ 92, ♣ 9862. W co wistujesz?
Prawidłowy – przynajmniej w teorii – wist narzuca się z całą oczywistością. Można do niego dojść w procesie eliminacji. Trudno wyobrazić sobie atak gorszy niż A♥. Wist ten pomaga rozgrywającemu wyrobić kolor dziadka i dokonać niezbędnych wyrzutek. Niewiele lepiej wypada ocenić wist atutowy. Miałby on jakiś sens jedynie wobec braku lepszych rozwiązań. A przecież mamy do dyspozycji znacznie lepszy atak. Jeśli chodzi o trefle, to musiałby się zdarzyć cud, żeby wist w ten kolor doprowadził do wyrobienia lewy. Pozostają piki. Wyjście w ten kolor stwarza szansę wyrobienia forty, którą będzie można odegrać po dojściu na A♥. Co musimy zastać u partnera, by to się powiodło? Zaledwie damę pik. W sumie dość skromne życzenie.
/wg książki „Pierwszy wist” M. Lawrence/
♥ ROZDANIE 13
Założenia: obie po partii. Rozpoczyna przeciwnik odzywką: 1 trefl. Partner: 1 kier. Drugi przeciwnik: 1 BA.
Masz kartę: ♠ KW654, ♥ D8, ♦ D98, ♣ 542. Co licytujesz?
Odpowiedź: pas
♥ ROZDANIE 12

Licytacja jednostronna. Kontrakt – 4 pik. Wist dziesiątką kier.
Jak rozegrasz?
Odpowiedź: Bijemy Asem. By wygrać ten kontrakt, musimy przebić jedno karo w stole. A więc nie ściągamy atutów.
Od razu blotka do Asa karo i małe karo.
Jeśli przeciwnik weźmie i wyjdzie w pika,
bierzemy na ręce i znowu oddajemy karo.
Nawet jeśli ponownie przeciwnik wyjdzie w pika,
to weźmiemy na ręce i czwarte karo przebijemy królem pik.
Tak weźmiemy 10 lew.
♥ ROZDANIE 11
Jesteśmy w korzystnych założeniach. Rozpoczyna nasz Partner odzywką: pas. Prawy przeciwnik licytuje: 3 pik. Masz kartę: ♠ 7, ♥ K1093, ♦ K63, ♣ AKW95. Co licytujesz?
Odpowiedź: KONTRA
♥ ROZDANIE 10
S rozgrywa 6BA. W był w licytacji kierami. Wist od W D♥. Jak rozegrasz?

Odpowiedź: Bijemy Asem. Ściągamy sześć trefli wyrzucając z ręki trzy trefle, pika i dwa kara. Obserwujemy zrzutki W. Widzimy, że W miał 6 kierów i 4 piki. Pozostały mu trzy kiery, trzy piki i jedno karo. Ściągamy Asa karo, króla kier i wpuszczamy w kierem.
♥ ROZDANIE 9
W rozgrywa 5♣ z kontrą. N był w licytacji kierami. Kontrę dał S. Wist od N – D♥. Jak rozegrasz?

Odpowiedź: Bijemy K kier. Gramy Asa i Króla pik. Blotka do A kier. Walet trefl wkoło, S dokłada blotkę, N dokłada 2karo. 10 trefl wkoło i S znowu nie podkłada Króla. Blotkę pik przebijamy, kiera przebijamy ostatnim treflem i znowu pika przebijamy. W ręku pozostało nam: dwa kara i AD trefl. Wychodzimy karem i… oddajemy tylko dwa kara.
♥ ROZDANIE 8
Gramy w turnieju na maksy. Kontrakt: 6♠. Rozgrywa E. Wist K♥. Jak rozegrasz?

Odpowiedź: Króla kier bijemy Asem. Jeśli piki dzielą się 3-2, to nie ma żadnego zagrożenia. Jeśli jednak 4-1 /czwarty W/ to zakładamy,
że jest w ręku N. Jeśli S ma czwartego Waleta to nie mamy szans. Blotka pik do Asa pik. Ściągamy Asa i króla karo. Blotka pik do króla. S nie dokłada pika:). Na damę karo wyrzucamy kiera. Blotka pik do 10 pik. Ściągamy ostatniego atuta damą pik wychodzimy blotką trefl do damy trefl na stole. I król trefl jest jedyną lewą przeciwników.
♥ RODANIE 7
Partner otwiera 2 trefl /precision/
Masz kartę: ♠D10752, ♥K10643, ♦W, ♣W2
Co licytujesz?
Odpowiedź: 2♥
♥ ROZDANIE 6

Na linii WE należy zagrać 7 karo lub 7 BA. Licytacja jest jednostronna, rozpoczyna gracz W. Jaką proponujesz licytację?
Odpowiedź: Do szlema raczej trudno jest się dolicytować ale szlemika bez problemu. W rozpoczyna 1♣, E – 1♠, W – 3♦, E – 4♦, W – 4♥ i E pyta się o asy i decyduje na szlemika. Agresywny gracz zalicytuje szlema.
♥ ROZDANIE 5

Na linii WE należy zagrać 6 kier. Licytacja jednostronna, rozpoczyna gracz W. Jaką proponujesz licytację?
Odpowiedź:
- 1 kier – 1 pik
2 kier – 3 trefl
3 kier – 4 karo (uzgadnia kiery)
4 pik – 4 BA
5 BA – 6 kier
♥ ROZDANIE 4
Jesteś po partii. Przeciwnicy przed. Na otwarciu masz kartę: ♠Kx, ♥AKxxxxx, ♦xx, ♣xx. Co licytujesz?
Odpowiedź: 1 kier
♥ ROZDANIE 3

Co powinien zalicytować S?
Odpowiedź: 3 karo /karta inwitująca/. Nie wyklucza 5 pików.
♥ ROZDANIE 2

Jak rozumiesz 2 BA?
Odpowiedź 1 eksperta: Dwukolorówka /trefle i kara, trefle i kiery lub kara i kiery/.
Odpowiedź 2 eksperta: Młode.
Najlepiej ustalić z Partnerem.
♥ ROZDANIE 1

Nie gramy szlemika? Kto zawinił?
Odpowiedź: 4 pik to pewne nadwyżki. Mamy wszystkie pasujące wartości do karty Partnera, licytujemy 4 BA – Blackwood.